vrijdag 15 juli 2016

Shrug reliëfsteek - Sjaal Ragebolsteek

Mijn operatie is goed verlopen. Uiteindelijk gaat alles veel beter dan verwacht. Nu is het revalideren en hopen dat ik weer snel de oude ben. Eén voordeel heb ik wel. Tijd genoeg om te haken :-)
Net voor mijn operatie zijn we ook verhuisd naar Hoegaarden. Het is een prachtige woning, midden in de velden. In onze tuin staan er heel wat bomen. Ik kom er helemaal tot rust.

De shrug waarover ik het vorige keer had, is klaar. Vandaag heb ik alle draadjes ingestopt. Een hele karwei want ik gebruikte 15 bollen garen. Ik heb een hekel aan draadjes instoppen. Iedere keer, bij een nieuw project, neem ik me voor om onmiddellijk de draadjes in te stoppen. Om de één of andere reden lukt het me nooit.
Het resultaat mag er wel zijn. Ik heb hem gehaakt met het New York garen van Katia. Het is een feestelijk, luxueus glittergaren dat bestaat uit 40% acryl, 18 % wol, 18% linnen, 18 % alpaca, 11 % polyester.
Een Shrug haken is helemaal niet moeilijk.  Je haakt een rechthoek, brengt de overliggende hoeken naar mekaar, maakt armsgaten en ... klaar!!!
Ik gebruikte een heel eenvoudige reliëfsteek, de verticale stokjesribbel. Je wisselt de steken  "reliëfstokjes voor" en de "reliëfstokjes achter" heel de tijd af. Bij een "reliëfstokje voor" sla je de draad om de naald, en steek je rechts van de volgende steek van voor naar achter in en kom je links van dezelfde steek uit. Vervolgens maak je het stokje op de gebruikelijke manier af.
Bij een "reliëfstokje achter" sla je ook de draad om de naald, en steek je rechts van de volgende steek van achter naar voren in en steek je links van dezelfde steek weer naar achteren. Vervolgens maak je het stokje op de gebruikelijke manier af.
Bij de volgende rij, haak je een "reliëfstokje voor" waar je in de vorige rij een "reliëfstokje achter" haakte en omgekeerd. Zo ga je verder, tot je hem lang genoeg vindt.



Enkele dagen na mijn operatie begon ik in het ziekenhuis aan mijn sjaal. De sjaal is gehaakt met het klassieke katoengaren uit de wel bekende Loves You-serie van DROPS. Het garen is gemaakt van 100% katoen en zeer goed bruikbaar voor het maken van zomerkleding.
Ik gebruikte de "Ragebolsteek". Ik gebruikte maar 2 en 1/2 bol garen, maar ik ben er toch wel een week aan bezig geweest. Ik vind hem echt Cosy. Wat vinden jullie ervan ? Ik ga er zeker nog eentje in een andere kleur en steek haken.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten